Ako aj bez peňazí zlepšiť naše zdravotníctvo

Čo priniesli dva roky krízového manažmentu zdravotníctva z pohľadu transparentnosti? Máme viac dát, ako sa zmenil prístup úradníkov na infožiadosť?

Veľká Británia, máj 2018. Opozícia si na základe infožiadosti vypýtala od nemocníc dáta, ako dlho musia čakať onkologickí pacienti na diagnostiku a liečbu. Zistila, že od roku 2010 sa počet čakajúcich pacientov dlhšie ako odporúčaných 62 dní zdvojnásobil. Slovensko v máji 2018? U nás sa také dáta nesledujú. Od roku 2010 nemáme ani len aktuálny register onkologických pacientov či plán boja s rakovinou, druhou najčastejšou príčinou úmrtí Slovákov. A keď pacientske organizácie pripravia návrhy ako to zmeniť, pozvú zástupcu ministerstva, ten po 20 minútach všeobsiahlych slov opúšťa konferenciu prenasledovaní nahnevanými organizátormi ako aj novinármi.

Tretia vláda Smeru po posledných voľbách nasadila do škandalizovaného rezortu zdravotníctva krízového manažéra Druckera, ktorý dal záväzok posilniť dôveru verejnosti v zdravotníctvo aj cez transparentnosť. Transparentnosť, to sú aj dáta. Ubehol presne polčas volebného obdobia, kedy minister svoju misiu ukončil. Máme viac (kvalitných) dát, ako sa zmenil prístup úradov na infožiadosť? Prinášame krátky prehľad, čo sa ministrovi podarilo a aké výzvy stoja pred jeho nástupkyňou Andreou Kalavskou.

Koniec klientelizmu?

Keď sa minister ujal funkcie, pripravili sme mu spolu s  expertmi 18 opatrení pre lepšie zdravotníctvo. Spoločne sme sa zhodli, že najväčšou prioritou je efektívne prerozdelenie peňazí poisťovňami medzi lekárov a nemocnice, aby sme už žiadnych masérov Kostkov a tety Anky nedotovali. To z pohľadu verejnej kontroly znamená jednak dobré dostupné zmluvy, ale aj jasné kritéria ich uzatvárania a vyhodnocovania. Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zlepšila zverejňovanie zmlúv, dokonca z pohľadu užívateľského rozhrania predbehla Union či Dôveru. Obchádzka cez centrálny register zmlúv už nie je nutná, vyhľadávať môžeme podľa IČO ako aj názvu poskytovateľa či typu zdravotnej starostlivosti. Do Dozornej rady VšZP (DR) bol po prvýkrát menovaný aj zástupca tretieho sektora – riaditeľ Transparency Gabriel Šípoš, jeden z autorov tohto článku.

Stále však chýba to podstatnejšie – overiteľné zdôvodnenie prečo niekto zmluvu dostane a iný nie, prečo niekomu poisťovňa navýši výkony. Pre lekárov, laboratóriá či nemocnice je kľúčové, či dostanete od poisťovne – obzvlášť tej najväčšej, štátnej VšZP – zmluvy, a v akej výške. Vo VšZP na naše opakované otázky ohľadom konkrétnych zmlúv predstavenstvo dokázalo odpovedať  len všeobecne. Či už procesom rozhodovania, alebo hrubými kritériami. Ale nikdy z toho nebolo možné jasne odvodiť, kto má dostať aký limit, a prečo niekto zmluvu nedostal.

Celý článok nájdete na https://transparency.blog.sme.sk/c/486646/ako-aj-bez-penazi-zlepsit-nase-zdravotnictvo.html

Autori: Nikola Gurgoľová, Gabriel Šípoš

Zdroj: Transparency International Slovakia

Foto: TIS, fotolia.com