Čo s výpadkami eZdravia? Konečne ho treba po vyše štyroch rokoch látania sfunkčniť!

Na eZdravie sme si, ani neviem ako, zvykli. Minimálne sa tolerujeme. My, lekári, sme zvyknutí pracovať efektívne a rýchlo. Najmä v časoch kovidových bola každá sekunda vzácna. Vtedy eZdravie , (konkrétne e-recept) neskutočne pomáhalo. Na druhej strane ma neskutočne deprimovalo a stále deprimuje „krútenie kolieska“ na obrazovke počítača pri nekonečnom načítavaní záznamov pacienta z eZdravia. Samozrejme, pokiaľ tam nejaké sú. Je najvyšší čas, aby si všetci poskytovatelia zdravotnej starostlivosti – nemocnice, špecialisti, všeobecní lekári, urgentné príjmy konečne po štyroch rokoch plnili svoje zákonom určené povinnosti a ukladali záznamy do systému, aby bolo možné sa o pacienta starať tak ako treba. Systém je ešte v detskom veku, snáď sa to v puberte zlepší, hovorili sme si. Má svoje chyby ako každý, ale bolo to vytúžené, hoci veľmi drahé dieťa. Puberta však prešla a stále sa toho veľa nezmenilo. Navyše systém je nestabilný a často nefunkčný.

Výpadok eZdravia – deň prvý (pondelok)

V posledných rokoch sme si zvykli na občasné výpadky eZdravia, zvyčajne trvajúce minúty, v najhoršom prípade hodiny. Minulý týždeň nás hneď v pondelok ráno viacerých zaskočil jeho výpadok – pri spustení ambulantného informačného systému v mojej ambulancii (AIS) sme sa do neho nevedeli pripojiť. Keďže sa to v eZdraví deje často, myslel som si, že za pár minút/hodín sa to vyrieši. Vyhrabali sme papierové recepty a v nevyhnutných prípadoch sme ich pacientom vytlačili na tlačiarni. Väčšina našich pacientov si u nás objednáva chronicky užívané lieky elektronicky. Je to pohodlné pre pacienta aj lekára. Sestrička priebežne spisuje telefonické požiadavky a poobede, alebo keď je čas, sa lieky elektronicky odosielajú. Pacienti sú na tento systém naučení a aj nám veľmi uľahčuje život. V čase kovidu by sme si ordinovanie bez e-receptu nevedeli predstaviť. Je to malý krok pre telemedicínu, ale veľký krok pre pacienta aj lekára.

Vráťme sa k pondelkovému ránu. Ako čas plynul, priebežne som sa skúšal neúspešne do eZdravia pripájať. Keďže systém bol naďalej nefunkčný, značne som sa znepokojil. Hľadal som teda na webe NCZI aspoň malý oznam, či o poruche vôbec vedia, ale hlavne to, že na jej odstránení pracujú a kedy systém oživia. Nič. Ani ráno, ani na obed. Nič. Ešte ráno som skúsil zavolať na call centrum NCZI, či sa nedozviem viac. Dovolal som sa, ale bolo mi iba automatickou odkazovou schránkou oznámené, že volám mimo pracovnej doby NCZI (bolo pred ôsmou hodinou rannou). Škoda, že NCZI nemá zriadenú telefónnu linku pre poskytovateľov, ako majú napríklad zdravotné poisťovne. Mimochodom, čo si počnú urgenty, nemocnice, ÚPS, APS a iní ktorí majú pracovnú dobu 365/7/24 počas nefunkčnosti eZdravia? Tiež majú povinnosť v ňom pracovať… Majú po víkende čakať na informáciu do pondelka do 8.01 hod.?

Ordinoval som teda bez eZdravia ďalej a čakal kým odbije 8.00 hod. Do call centra som sa dovolal na prvýkrát a asi ako prvý klient. Operátorka bola milá pani, ktorá sa o výpadku dozvedela až odo mňa. Informovala ma, že prípad preveria u technikov a dajú vedieť. Prešlo predpoludnie a nič sa nedialo. eZdravie bolo stále nefunkčné. Už mierne vytočený som zatelefonoval prevádzkovateľovi nášho AIS, u ktorého však chyba nebola. Urobil som klasické opatrenia, ako reštart programu, vytiahnutie karty z čítačky, čítačky z USB portu, reštart PC – nepomohlo nič.
Urobil som malý “prieskum” na internete, či aj ostatní kolegovia majú podobné problémy – bolo to tak, veľká väčšina sa do eZdravia nemohla pripojiť. Zarazilo ma, že niektorým kolegom eZdravie fungovalo. Tým funkčným som ticho závidel (pozdravujem pod Tatry). Deň ubehol bez eZdravia, desiatky receptov v zozname čakali na odoslanie pacientom.

Výpadok eZdravia – deň druhý (utorok)

V utorok ráno som si bol takmer istý, že poruchu v NCZI určite odstránili a začneme naplno pracovať. Moje sklamanie postupne prerástlo do hnevu – na žiadnom počítači v našej ambulantnej sieti sme sa do eZdravia stále nemohli pripojiť. Vyčkal som opäť ako predchádzajúci deň (už som bol poučený) na ôsmu hodinu a opäť som volal na NCZI. Operátorka mi nevedela pomôcť.  Žiadal som teda kontakt, kde sa môžem domôcť aspoň vysvetlenia, prečo už druhý deň nefunguje eZdravie. Kontakt som nedostal, odkázali na hovorkyňu NCZI (!). Tá bola síce veľmi milá,  ale o príčine poruchy nič nevedela. Bol som sťažovania sa chtivý, tak mi dala kontakt na „šéfku“ zaoberajúcu sa eZdravím. Pani doktorka bola veľmi ochotná, sľúbila, že ma bude kontaktovať ich technik, čo sa aj stalo. Po kontakte s technikom eZdravie začalo čiastočne fungovať, konečne sme mohli začať odosielať eRecepty. Príčinu desiatky hodín trvajúceho výpadku eZdravia som sa nedozvedel.
V utorok som napísal do každej zdravotnej poisťovne, že nedokážeme ich poistencom posielať eRecepty. Ozvala sa len Dôvera, ktorá situáciu riešila s NCZI a aspoň nás informovala, čo oceňujem. Ostatné poisťovne informáciu spracúvajú dodnes, pretože sa od nich nikto neozval.

Výpadok eZdravia – deň tretí (streda)

Systém eZdravie bol funkčný iba čiastočne. Nejakým zázrakom sme ho spojazdnili aspoň na jednom počítači v ambulancii, zvyšok počítačovej siete sme do systému ani opakovane nemohli pripojiť.

Výpadok eZdravia čiastočný – deň štvrtý (štvrtok)

Po štyroch dňoch boja a improvizácie som sa pripojil do eZdravia aspoň jedným počítačom na šiesty pokus (!). Pýtal som sa kolegov, ako sa im darí pripojiť. Moja malá internetová štatistika bola nasledovná: 32 lekárom systém fungoval, u 16 len čiastočne a u 3 ešte stále vôbec.

Sfunkčnenie eZdravia – deň piaty (piatok)

V piatok som sa s potešením pripojil na prvýkrát, eZdravie bežalo na všetkých počítačoch v ambulancii! Konečne. Prešlo päť pracovných dní, pokiaľ sa “spojazdnilo”! Neviem si predstaviť, čo by sa stalo, keby takýto výpadok nastal počas vrcholu pandémie kovidu, kedy sme stovky pacientov usmerňovali „telekonzultáciami“ a väčšine z nich sme prostredníctvom eZdravia posielali elektronické recepty. Bola by to katastrofa. Dôsledky by boli nedozierne.

Na záver

Čo nás nezabije, to nás posilní, hovorí sa. Našťastie, toto nikoho nezabilo. Aspoň o tom neviem. Ukázalo sa, že eZdravie ako systém nie je vôbec funkčné tak, ako sa od neho žiada a ako ho potrebujú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti aj pacienti. A ani nie je tak funkčné, ako by za vyše 110 miliónov EUR (!), ktoré sa do jeho “vývoja”, testovania a nasadenia investovali (nehovorím o prevádzke), v poslednom desaťročí naliali.

EZdravie, pokiaľ viem, nedisponuje žiadnym krízovým scenárom v prípade výpadku. Dokonca ak je paralyzované v celoštátnom meradle, NCZI ani výpadok nezaznamená a ani o ňom nikoho v rezorte neinformuje. A upozorňujem, že do NCZI nemáte volať mimo pracovnej doby. Nemá tam službu nikto.

K výpadkom môže dôjsť aj v budúcnosti, technika je technika. Tomu rozumiem. Takže mám iba jednu otázku – ako je NCZI konkrétne pripravené na možné výpadky eZdravia do budúcnosti? Určite sú riešenia, ktoré treba hľadať a nájsť. Má NCZI pripravený “záložný plán” alebo alternatívne riešenie? Počúvame o nevyužitých financiách z eurofondov už celé mesiace. Vraj prepadnú. Nemuseli by. Vieme ich využiť na plné a spoľahlivé sfunkčnenie eZdravia. Je to urgentné. Ako ambulantný lekár na riešenie netrpezlivo čakám.

 

Autor: MUDr. Pavel Nemeček, ambulancia všeobecného lekárstva, Žilina

Foto: fotolia.com