Exminister Zajac: Bez rozumného a vykonateľného definovania nároku poistenca (na úhradu zo zdravotného poistenia) sa nedá nič efektívne urobiť

Ako zatiaľ jediný minister zdravotníctva sa pustil do reformy zdravotníctva, ktorej kľúčové zákony sa ani po 16 rokoch nemenili. Ako vidí súčasného ministra a jeho plány, porozprával MUDr. Rudolf Zajac. 
Nová vláda „oslávila“ sto dní vo funkcii. Ako ich hodnotíte?

Terajšie hodnotenie vlády je trochu komplikovanejšie. Štandardne sa dáva vláde 100 dní, aby ukázala, čo v nej je. Koronavírus sťažil hodnotenie novej vlády, takže zatiaľ poznáme iba deklaráciu jej plánov v Programovom vyhlásení vlády (PVV) a ďalej jej pôsobenie počas COVID-19. V oboch prípadoch som pri hodnotení vlády veľmi rozpačitý.

Pravdou je, že vláda nemala štandardný nástup, keďže nastúpila v čase koronakrízy. Zvládla podľa vás situáciu?

Podľa výsledkov áno, ale v tej prvej vlne nám trochu pomohol samotný vírus, zdá sa, že na Slovensko zaútočil v minimálnej miere. Prečo to tak je, bude dôležité skúmať. Nepochybne končiaca vláda Petra Pellegriniho mala problém, nebolo zabezpečené nič. Už od januára 2020 bolo jasné, že sa niečo neobvyklé môže diať.

Pritom sme mali skúsenosti, ktoré sme získali počas hrozby pandémie vtáčej chrípky. Už v roku 2005 boli vypracované pandemické plány, postupy, vznikla pandemická komisia vlády, bol vytvorený systém zabezpečenia liekov a ochranných pomôcok cestou Štátnych hmotných rezerv, organizácia komunikácie, postupy a tréningy. Všetky tieto dokumenty sú od toho roku aj na mojej stránke www.reformazdravotnictva.sk. Tak ako v roku 2005, aj teraz totálne zlyhal Úrad verejného zdravotníctva. Zdá sa, že jeho chápanie verejného zdravotníctva je naďalej v represiách, a nie v prevencii, mentálne je niekde v roku 1980.

Vláda Igora Matoviča nebola na tom lepšie, premiér to pojal ako možnosť nekonečných osobných prezentácií, minister zdravotníctva sa zmohol iba na vetu, keď sa ho novinári pýtali, prečo existujúce plány nepoužil, že vtáčia chrípka a tento vírus sú iné. Nuž, neviem v čom, keď prenos a príznaky sú prakticky totožné. Následne Úrad verejného zdravotníctva poslúžil iba ako pozadie a bol dobrý na to, aby sa zaň schovávali, keď išli za hranicu zákonov a viackrát aj Ústavy. Bude pravdepodobne aj druhá, tretia a bohvie koľká vlna, kým sa nenájde fungujúce riešenie. Zakaždým nemôžeme vypnúť ekonomiku, naopak, budeme musieť normálne žiť, ale určite s rúškami a dezinfekciou. Výhodou prvej vlny bolo, že to bola asi iba generálka na pandémiu, ktorá však viedla k významne lepšej príprave všetkých na ozajstnú pandémiu.

Kto si s tým lepšie poradil?

Objektívne treba povedať, že vláda Igora Matoviča bola v oveľa náročnejšej situácii a že riešila veci o niečo lepšie ako stará vláda. Premiér vytvoril akési dva zbory. Krízový štáb a nejaké konzílium, či čo to bolo. V týchto spolkoch bolo dosť ľudí, čo tam naozaj nemali čo robiť. Informácie, ktoré nám premiér dával, boli skôr z oblasti sci-fi a nepochybne aj vlastného „PR“ . Zdalo sa mi, že mu ani tak nešlo o samotný COVID-19, ako o to, aby on vyzeral ako najväčší bojovník proti nemu.

Oceňujem však, že na tie tlačovky na rozdiel od českého premiéra nechodil s fonendoskopom. Porušovanie Ústavy a zákonov sa začalo sledovaním telefónov, potom štátnou karanténou, ktorá sa mala diať nie na základe zákona, ale na základe nejakého hygienického fermantu. Doslova smiešne bolo, ako chceli zakryť nejakým ďalším hygienickým výnosom zákaz nedeľného predaja, pretože normálny legislatívny, aby to bolo zákonné, by trval najmenej pol roka. Oveľa poctivejšie by bolo povedať, že vláda nedeľu vníma ako kresťanský sviatok.

Čo sa zatiaľ nedá vysvetliť, je to, že pri rovnakých preventívnych krokoch ako v Česku nás to v podstate obišlo, pretože Česi zasiahli v rovnaký deň ako my, rovnako radikálne ako my, ale mali 10-krát väčší výskyt aj 10-krát viac úmrtí.

Poďme však už k zdravotníctvu. Minister zdravotníctva sa podľa vlastných slov chystá na reformu. Čo z toho, čo už predstavil, čo plánuje, resp. napísal do PVV, je podľa vás reálne?

Troma slovami: príliš veľa štátu. A to bude znamenať príliš nízku efektivitu, veľa stratených peňazí. PVV je v texte viac podobné na volebný program. To, čo naozaj treba urobiť, je tam iba veľmi vágne. Čo do počtu strán je jedno z najdlhších a čo do obsahu jedno z najslabších a čo do mrhania peniazmi jedno z najdrahších.

Jedným z krokov je definovanie nároku pacienta. O tom sa hovorí už roky, myslíte, že sa to podarí? Keďže je to z veľkej časti aj téma politická.

Áno, je to tam, ale to bolo aj v Druckerovom. Navyše sa hovorí o definovaní štandardu, nie nároku. Bez rozumného a vykonateľného definovania nároku poistenca (na úhradu zo zdravotného poistenia) sa nedá nič efektívne urobiť. Či naozaj niečo dokážu v tejto kľúčovej veci urobiť, si netrúfam odhadnúť, všetky indície z toho, čo som čítal a počul, ma však nútia k veľkému pesimizmu. Od roku 2004 máme samostatný zákon o rozsahu (hradenia) zdravotnej starostlivosti 577/2004 Z. z.

Na jeho naplnenie treba obyčajné nariadenie vlády, ktoré však žiadna vláda od roku 2006 nebola schopná vydať. Pri tých troch Ficových sa ani nečudujem. Najďalej sa dostal minister Drucker, ktorý chcel ubrať príspevky poisťovne na plienky pre seniorov, ale veď viete, čo sa do plienok robí, tak to Fico tým, že verejne telefonoval vtedajšiemu riaditeľovi Všeobecnej poisťovne… A bolo vybielené. Žiaľ, neurobilo sa to ani za Uhliarika, a to mu naozaj najviac vyčítam, že mohol, ale nevedel a nepočúval ľudí, ktorí by to vedeli urobiť. Neviem, či sa dejiny neopakujú aj teraz.

Definovaním nároku pacienta chce minister okrem iného aj okresať zisk zdravotných poisťovní. Jeho predstava je, že ak poisťovňa nedokáže pre svojho poistenca zabezpečiť napríklad do troch mesiacov kardiológa, poistenec môže navštíviť aj nezmluvného kardiológa a poisťovňa mu bude musieť výkon preplatiť.

Najväčším problémom je neznalosť zákonov. Veď od roku 2005 platí, že poistenec môže chodiť aj k nezmluvnému lekárovi, ak dostane predchádzajúci súhlas poisťovne, a poisťovňa potom lekárovi uhradí obvyklú cenu. Kardiológ nie je dobrý príklad, veľa nezmluvných ich nebude, pretože ich nie je dosť všeobecne, ale napríklad môže byť nezmluvný gynekológ alebo očný lekár a podobne.

Mal som možnosť vidieť aj prvú, aj druhú verziu PVV, plus som pozorne počúval ministra v relácii Pod lampou. On má onakvejšie plány ako nejakých ambulantných kardiológov. Jeho predstava je, že bude tak značne široko definovaný nárok na úhradu, že to poisťovne jednoducho nebudú schopné ufinancovať a vzdajú to. Nastanú zlaté časy slovenského zdravotníctva a unitárny štátny systém.

Je to reálne?

Je to naivné, prvá sa do problémov dostane Všeobecná zdravotná poisťovňa a predstava, že štát ju bude dotovať zo „svojho“, teda z našich peňazí, je úplne insitná. Možno majú pocit, že teraz, po rozhodnutí Európskeho súdneho dvora, to bude úplne jednoduché, nakoniec o tom som písal v ZN č. 25 (Pandorina skrinka), ale skôr sa to podobá človeku, ktorý píli haluz, na ktorej sedí pri kmeni. Také peniaze, aby tento nezmysel mohol financovať, tu nikto, našťastie, nevytlačí. Navyše, je tu vyše 1,5 milióna poistencov, ktorí sú aj voliči. Našťastie preto, že tí zaujímajú Matoviča určite oveľa viac ako celé zdravotníctvo.

Zdroj: mediweb.sk
Foto: TASR