Je škandalózne, že štátny úrad nemá prístup k dátam iného štátneho úradu. Je škandalózne, že štátnemu úradu určenému na dohľad nad liekmi iný štátny úrad zabraňuje vykonávať zákonom stanovené úlohy.
Je škandalózne, že v mene politickej propagandy strany Smer sa porušujú elementárne pravidlá so zaobchádzaním s liekmi.
Ex-predseda vlády Fico s veľkou slávou priviezol v októbri 2015 z Kuby liek Heberprot-P vrámci deblokácie starého kubánskeho dlhu z čias Československa. A v rámci predvolebnej kampane 2016. Keď sa novinári v týchto dňoch začali pýtať, ako je to s výsledkami, ako je to s nežiadúcimi účinkami, narazili na hradbu mlčania.
„Na Slovensku ním liečia pacientov v šiestich nemocniciach. Dopátrať sa však k akýmkoľvek informáciám o liečbe je takmer nemožné. Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že jeho použitie podlieha zákonu o ochrane utajovaných skutočností, a tak odmieta poskytnúť akékoľvek informácie.“
Kubánsky liek: ministerstvo dostalo žiadosť o jeho stiahnutie | mediweb
Ako zdravotnícky profesionál, ako farmaceut, som tak strašne pobúrený prístupom vedenia ministerstva zdravotníctva.
To sa tam všetci úradníci v sekcii liekovej politiky takí vystrašení z obavy vyjadriť svoj zamietavý profesionálny postoj? Muchy a Smer zjedzte si nás?
Alebo je odbor liekovej politiky už naozaj tak profesionálne zdecimovaný, že nik tam ani len netuší, ako má vyzerať správna lieková politika?
Od čias contergánu (Talidomidu) všetci v oblasti farmácie vieme, že utajovanie je cestou do pekla. Dokonca tá hnusná byrokratka, čo požadovala ďalšie a ďalšie poriadne testovanie, sa stala národnou hrdinkou USA. Mohla sa ňou stať len a len preto, že si v otvorených verejných vedeckých časopisoch mohla prečítať zistenia farmaceutov z druhého konca planéty.
Aféra contergán zmenila od 60. rokov 20. storočia celosvetovo prístup farmácie ku klinickému skúšaniu a uvoľňovaniu liekov do klinickej praxe. Odvtedy sa už nikdy nemohlo stať, aby sa chemikália za 3 roky od prvej syntézy dostala k miliónom pacientov. Od vtedy sme významne preventívne opatrný a sledujeme, kontrolujeme, analyzujeme, vyhodnocujeme.
Farmácia sa poučila. Vyžaduje rozsiahle, ale hlavne verejné testovanie pred uvedením do klinickej praxe. Poučený chybami z minulosti, všetky lieky sa sledujú aj po nasadení do bežného používania. Lekári, farmaceuti sú povinný verejne hlásiť vedľajšie účinky a aj podozrenia na ne. Rovnaké právo majú aj pacienti.
Máme systém oprávnených autorít od EMA (Európska lieková agentúra) až po národné agentúry akou je na Slovensku ŠUKL, ktoré sme si zriadili práve preto, aby dohliadali.
A tu zrazu?
Štátny ústav pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) navyše začiatkom januára prijal podnet (pozn. red. máme ho k dispozícii), v ktorom bolo nahlásené podozrenie na nežiaduci účinok a predkladateľ v ňom vyzýva, aby sa klinické skúšanie lieku zastavilo. Keďže však ŠÚKL pred začatím liečby kubánskym liekom nebol požiadaný, a teda ani neschvaľoval žiadne klinické skúšanie predmetného lieku, nemal aké klinické skúšanie zastaviť. Preto o danej žiadosti informoval ministerstvo zdravotníctva.
Kubánsky liek: ministerstvo dostalo žiadosť o jeho stiahnutie | mediweb
Je škandalózne, že štátny úrad nemá prístup k dátam iného štátneho úradu. Je škandalózne, že štátnemu úradu určenému na dohľad nad liekmi iný štátny úrad zabraňuje vykonávať zákonom stanovené úlohy.
Je škandalózne, že v mene politickej propagandy strany Smer sa porušujú elementárne pravidlá so zaobchádzaním s liekmi.
V jednej vedeckej farmakoekonomickej štúdii slovenských vedcov sa dokonca dočítame, že celkové náklady na liečbu pacienta kubánskym liekom Heberprot-P sú ďaleko za hranicami zákonom nastavenej nákladovej efektivity. To znamená, že liek je tak drahý, že by nikdy podľa platných zákonov, nemohol byť hradený zo slovenského solidárneho zdravotného poistenia. Terapia týmto liekom je oveľa drahšia a neprináša ani len rovnakú, nie to lepšiu hodnotu v kvalite života pacienta v porovnaní s dnes existujúcimi, overenými a používanými postupmi.
A nezabúdajme, že ministerka Kaľavská, pre ktorú je liekové politika „srdcovou záležitosťou“, bola v čase ministra Druckera priamo zodpovedná za sekciu farmácie. Dnes je ministerkou – človekom na pozícii od ktorej sa očakáva služba občanom. Nie služba akýmsi propagandistickým straníckym záujmom. A už vonkoncom od ministerky zdravotníctva neočakávame službu výrobcom liekov.
Toto by sa v prípade riadenia liekovej politiky stranou SaS nikdy nestalo!
Nevieme! To je to hlasné slovo, ktoré je s kubánskym liekom na liečenie komplikácii diabetickej nohy spojené.
Nevieme! To je slovo, o ktorom každý farmaceutický profesionál vie, že nesmie byť súčasťou rozhodnutia o lieku.
Nevieme, či dnes na Slovensku neprebiehajú pokusy na ľuďoch v štýle Mengele – čosi im dáme a veď uvidíme.
Nevieme, či je to skutočne účinný liek, ktorý by mohol pomôcť desiatkam pacientov. Nevieme, či nie sme svedkami prelomovej super liečby.
Nevieme nič, lebo sa vraj nesmieme pýtať.
Nesmieme sa pýtať? No na liek Heberprot-P z Kuby evidentne nie. Ale opýtať sa, kedy nám začnú holiť hlavy v záujme udržania neudržateľnej smeráckej propagandy, to sa pýtať musíme.
Autor: Martin Pilnik
Zdroj: dennikn.sk
Foto: fotolia.com