Názor: 2000 nezazmluvnených ambulancií? Pekná blbosť.

Do vyjednávania medzi poisťovňou a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti nás poslancov nie je nič. A tak je to správne.

Poisťovňa má za úlohu postarať sa o poistenca, poskytovatelia majú liečiť. Zákon to má vyriešené. Preto som spozornela, keď som dostala už piaty mail a štvrtú SMS-ku o tom, ako nebude zazmluvnených 2000 ambulancií a že to máme riešiť my, poslanci. Keď som ešte videla všetky tie reportáže, že čo bude chudák pacient robiť… Čo sa v tej Všeobecnej zdravotnej poisťovni (ďalej VšZP, Všeobecka) zbláznili?

VÝVOJ

Začala som sa teda vypytovať a zisťovať. Zistila som, že vedenie Zväzu ambulantných poskytovateľov (ZAP) s pomocou pána Kollára sa ešte niekedy koncom leta s VšZP dohodli na navýšení platieb pre členov združenia. Pár dní na to  ZAP od dohody odstúpil, svoje nároky znásobil a urobil poisťovni v čase prepoisťovania negatívne PR. Stanovil si nesplniteľné podmienky a o ničom menej nechcel diskutovať. Neponúkol pritom nič navyše pre pacienta, žiadnu pridanú hodnotu primeranú zvýšeniu platieb. Začal útočiť na všetkých naokolo. A tak sa skutočne s poisťovňou nedohodol, tá sa s ním nemala chuť ani baviť. Ani sa nedivím, veď zväz si hneď na začiatku vystrieľal všetky náboje.

ZAP si veril, lebo veď zákon je na ich strane a neklamme si, keď sa povie, že pacienti nebudú mať lekárov, má to veľkú mediálnu silu. Inak povedané, vziať si pacienta za rukojemníka väčšinou vychádza. Ale to nikomu nedáva právo chovať sa ako arogantný blbec.

ČO SA VLASTNE MUSÍ

Lekár má povinnosť liečiť. Akútnych pacientov vždy a okamžite, neakútne stavy vtedy, ak je poisťovňou pacienta zazmluvnený a bude mu teda práca zaplatená. Poisťovňa má povinnosť zazmluvniť jednotlivé ambulancie (nie celé združenia) minimálne v rozsahu, ktorý jej prikazuje zákon. Zároveň má poisťovňa povinnosť hospodáriť s našimi odvodmi čo najefektívnejšie. Inak povedané: má vyťažiť z vybraného poistného od občanov čo najviac liečby pre čo najviac pacientov.

Nová šéfka VšZP, pani Hlinková, sa teda správne chytila iniciatívy a keď to nevyšlo so zväzom, začala rokovať s jednotlivými lekármi. Medzičasom sa dohodla so Zdravitou aj s Alianciou všeobecných lekárov Slovenska, ktorým platby navýšila dokonca v skoršom dátume a zrušila limity. Priebežne dávala na vedomie vedeniu ZAP každé dohodnuté memorandum. Nestačilo.

KEĎ PRESTRELÍŠ

Dnes je situácia taká, že Všeobecka má zazmluvnenú drvivú väčšinu ambulancií a to dokonca aj tých, ktoré boli doteraz združené v ZAP. Som si istá, že aj so zvyškom sa dohodnú jednotlivo (aj keby sa tak nestalo, mám osobný prísľub šéfky Všeobecky, že výkony budú preplácať aj nezazmluvneným členom), čím sa ZAP a jej nemotorné vedenie stane ešte zbytočnejšie, ako doteraz. Toto je trh v praxi. Poisťovňa sa snaží zakontrahovať dostatočnú kvalitu za čo najrozumnejšie peniaze. Evidentne ponúkla akceptovateľnú trhovú cenu, keď sa jej väčšinu ambulancií podarilo získať. Nad túto cenu bez ďalšej pridanej hodnoty pre pacienta odmietla ísť. A to je dobré, lebo zostane viac peňazí aj pre ďalších lekárov iných pacientov. Ja len rozmýšľam, čo v tom Zväze ambulantných poskytovateľov ešte tie ambulancie robia, keď sú na trhu evidentne šikovnejší…

VYLEPŠENIA Z POHĽADU LEGISLATÍVCA:

1)     Poisťovňa musí mať naďalej povinnosť zabezpečiť starostlivosť pre svojich poistencov. Tá by však mala byť konkretizovaná a mala by mať podobu minimálnej časovej siete (napr. všeobecného lekára pre každého poistenca do polhodiny pešo, špecialistu do hodiny, nemocnicu do troch… časy sú na diskusiu). V prípade ak toto poisťovňa nedodrží, nesmie si vybrať žiaden zisk a mala by byť prísne sankcionovaná. Keď sa to bude opakovať, mala by jej byť odobratá licencia.

2)     Ak poisťovňa dodrží túto podmienku pre všetkých svojich poistencov, je už len na nej, ktorého lekára, ambulanciu, nemocnicu sa rozhodne zazmluvniť. Žiadna pevná, či koncová sieť. Je prirodzenou úlohou poisťovne čistiť systém od príliš drahých a neefektívnych poskytovateľov, ktorí plytvajú peniazmi nás všetkých. A v zdravotníctve menej peňazí znamená menej zachránených životov, preto v tomto rezorte je efektivita doslova životne dôležitá.

3)     Všetky poisťovne by logicky mali akékoľvek ďalšie navýšenia naväzovať na výsledky daného poskytovateľa (pokles pacientov s určitou diagnózou, vyšší počet preventívnych prehliadok, zníženie cukru v krvi u cukrovkárov, dlhšia pracovná doba lekárov, viac návštev pacientov doma, menej čakania… atď).

4)     Ak to myslíme so zdravím obyvateľov vážne, mala by vláda vynaložiť dosť peňazí na motiváciu jednotlivých poskytovateľov a mala by presne vedieť odmerať, koľko to je. Inak povedané: viac peňazí do zdravotníctva, ale za výsledky.

P.S.: Odstúpiť by malo vedenie ZAP, nie pani Hlinková, šéfka VŠZP. Tá svoju úlohu, na rozdiel od vedenia ZAP, v tomto momente zvládla.

 

Autor: Janka Cigániková, poslankyňa NR SR za SAS

Zdroj: https://jankaciganikova.blog.sme.sk/c/497309/2000-nezazmluvnenych-ambulancii-pekna-blbost.html

Foto: fotolia.com