Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. (VšZP) sa rozhodla spustiť elektronickú aplikáciu, prostredníctvom ktorej môžu jej klienti hodnotiť prácu lekárov. Hodnotenie sa bude zobrazovať vo voľne dostupnej mobilnej aplikácii a neskôr aj na oficiálnom webe poisťovne. VšZP uvádza, že zverejnené bude „iba“ hodnotenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktoré sa bude vyjadrovať hviezdičkami a slovné hodnotenie bude slúžiť pre interné účely VšZP.
Spoločnosť všeobecných lekárov Slovenska zaslala vedeniu VšZP oficiálne stanovisko, v ktorom vyjadruje s takouto aktivitou týkajúcou sa aj všeobecných lekárov jednoznačný nesúhlas. Na zaslané stanovisko si vyžiadala odpoveď. Aplikácia je založená na subjektívnom hodnotení odbornej medicínskej práce poskytovateľa zdravotnej starostlivosti prostredníctvom laickej verejnosti. Navyše má byť, aj keď v obmedzenej forme uverejnená na oficiálnom webe alebo mobilnej aplikácii zmluvného partnera (zdravotnej poisťovne), čo môže poškodiť dobré meno poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
“Všeobecní lekári sa vôbec nebránia odbornému hodnoteniu svojej práce – má však vychádzať z faktov a výsledkov ich medicínskej praxe, a nie zo subjektívneho prežívania pacientov a laických názorov,” uviedla Monika Palušková, prezidentka Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska (SVLS).
„Kvázi hodnotenia pacientov na laických weboch nevychádzajú z objektívnych faktov (kvalita poskytovateľa – napr. profesionálna diagnostika, liečba a podobne), ale výlučne z emocionálnych zážitkov pacienta. Ten pre absenciu medicínskeho vzdelania nedokáže vyhodnotiť príslušné informácie. Ak napríklad pacient nedostane antibiotiká na virózu, neraz to chápe ako odopretie niečoho, čo mu “patrí” a čo mu lekár nechce dopriať,” pokračovala. “Zdravotné poisťovne sa musia v hodnotení poskytovateľov prísne riadiť objektívnymi faktami, preto takúto aktivitu hodnotíme ako škodlivú a odmietame ju,” uzavrela Palušková.
Autor: poly
Foto: fotolia.com