Pravidlá vystavovania PN sa od 11.3.2020 nezmenili – prinášame krátky súhrn

Postup pre všeobecného lekára pre dospelých

PN vystavíte osobe, ktorej bola nariadená karanténa RÚVZ, ale aj pacientovi, ktorý sa vrátil z rizikových oblastí alebo pacientovi, ktorému bola nariadená karanténa z dôvodu potvrdenia ochorenia COVID-19 resp. infekcie SARS-CoV-2 (takýto človek je v povinnej karanténe, ak pricestoval z krajiny s rizikom prenosu COVID-19 – podľa zverejnenia na webovej stránke https://www.standardnepostupy.sk/klinicky-protokol-spdtp-klinicky-manazment-podozrivych-a-potvrdenych-pripadov-covid-19/ . Pri nedodržaní nariadenia mu bude nariadená pokuta 1650Eur).

Ako diagnózu uvediete diagnózu č. U07.2 – podozrenie z infekcie COVID-19. V situácii ak sa jedná o pacienta s laboratórne potvrdenou infekciou SARS-CoV-2/ COVID-19 uvediete diagnózu č. U07.1 – potvrdená infekcia COVID-19.

Zároveň požiadate pacienta o telefónne číslo a zapíšete ho na viditeľné miesto na tlačive PN. Ako dátum začiatku PN uvediete dátum začiatku nariadenia karanténny alebo začiatku karanténny pri návrate z cudziny. PN môžete vystaviť aj na základe telefonického alebo e-mailového vyžiadania pacientom. Pacient si NECHODÍ po tlačivo PN, ani ho nikam neodnáša v prípade, ak vás navštívil v ambulancii. Tiež ho nenosí zamestnávateľovi. Vystavenie PN oznámi pacient zamestnávateľovi telefonicky alebo e-mailom. Rovnaký postup je Sociálnou poisťovňou odporúčaný aj v prípade špecifickej populácie učiteľov, sociálnych pracovníkov a iných zamestnancov vyššie zmieňovaných zariadení pri zatvorení zariadenia z dôvodu predchádzania ochoreniu COVID-19 z rozhodnutia iného ako Hlavného hygienika alebo hygienika RÚVZ (napr. zriaďovateľa, samosprávy, premiéra alebo Ústredného krízového štábu), kedy sa poistencovi (po komunikácii telefónom alebo emailom) vystaví PN s uvedením kódu č. U07.2 – podozrenie z infekcie COVID-19. Bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta (z epidemiologických dôvodov) lekár zašle spolu II., IIa a III. diel Potvrdenia o dočasnej PN pobočke Sociálnej poisťovne podľa miesta výkonu práce lekára. Na tento účel môže využiť špeciálnu schránku pobočky Sociálnej poisťovne.

Lekár si má viesť excelovský zoznam o vystavených nemocenských pre prípad rýchleho preverenia. Lekár vystavenie potvrdenia o dočasnej pracovnej neschopnosti (PN) uvedie aj do zdravotnej dokumentácie. Sociálna poisťovňa následne zašle IIa diel tlačiva PN zamestnávateľovi, ak je pacient zamestnancom. Tlačivo Preukaz o trvaní PN zašle ošetrujúci lekár do Sociálnej poisťovne, taktiež tlačivo l. a IV. diel pri ukončení PN. Ak je na tlačive PN uvedené telefónne číslo pacienta, bude sociálna poisťovňa kontaktovať pacienta a spíše s ním žiadosť o výplatu nemocenskej dávky. Ak telefónne číslo nie je uvedené, musí sociálnu poisťovňu kontaktovať pacient telefonicky alebo mailom za účelom výplaty nemocenskej dávky.

Postup pri vydávaní PN z iných dôvodov ako v súvislosti s karanténou pri COVID-19 je naďalej štandardný.

Tieto postupy sa majú uplatňovať od 12.3.2020 na území Slovenskej republiky len vo vzťahu k potrebe ošetrovania a k dočasnej pracovnej neschopnosti súvisiacej s COVID-19.

V prípade zmeny okolností manažmentu a koordinácie opatrení pre zabránenie epidémie COVID-19 budú tieto postupy v spolupráci so Sociálnou poisťovňou a MPSVR SR bezodkladne upravené. Z tohto dôvodu odporúčame pravidelné sledovanie webovej stránky www.standardnepostupy.sk a webovej stránky Sociálnej poisťovne https://www.socpoist.sk/
Upozornenie: používanie kódov U07.1 – potvrdená infekcia COVID-19 alebo U07.2 podozrenie z infekcie COVID-19 môžete použiť aj v prípade, ak Váš informačný systém nebol ešte prekonfigurovaný. V takomto prípade uvidíte tieto kódy ako „nepokrytý kód U07.1 a nepokrytý kód U07.2“. Prechodne ich aj v tomto formáte bude Sociálna poisťovňa akceptovať.

Zdroj: MZ SR

Foto: fotolia.com