Šéf NCZI: Hardvér máme pristarý, IT oddelenie len nabieha na procesy. Pri čakárni nás dostihli nedoladené veci

Róbert Suja priznáva, že sa očkovacia „čakáreň“ v marci spustila skôr, než by si prial. Čo sa snaží v úrade zlepšiť?

Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI), ktoré zodpovedá za prevádzku objednávkového systému na očkovanie proti ochoreniu Covid-19, má už viac ako mesiac nového riaditeľa. Funkciu dočasne získal Róbert Suja.

Až za jeho pôsobenia sa do prevádzky dostalo nové riešenie, ktoré termíny vakcinácie prideľuje podľa veku. Rozprávali sme sa s ním, na čo v organizácii narazil a prečo čakáreň na očkovanie nefunguje „inteligentnejšie“. Ešte víkend pred spustením nového systému veľmi neveril, že sa to podarí. Prezradil tiež, aké zlepšenia by mali nastať vo fungovaní organizácie, aby sa predchádzalo ďalším zlyhaniam.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako vnímal stav čakárne pred jej ostrým spustením,
  • či bude vyvodzovať zodpovednosť za minulé zlyhania,
  • ako hodnotí personálne kapacity NCZI v oblasti IT,
  • s čím pomáhalo ministerstvo pre informatizáciu Veroniky Remišovej,
  • prečo nevidia občania poradie v čakárni a aké vylepšenia sú v hre,
  • čo hovorí na možnú výmenu celého riešenia,
  • či je NCZI zapojené do projektov eKaranténa či eRúško.

 

Chyby odstraňujú za pochodu

S akým poslaním ste prevzali NCZI?

Prišiel som v hektickej dobe. Nielen z dôvodov, čo sa deje tu, ale plošne okolo vakcinácie. Bolo to rozhodnutie z večera do rána, bol som sem poslaný. Primárne aby sme zvládli systém registrácie pre očkovanie. Lebo prvý systém to nie že nezvládal, ale nebol tak nadimenzovaný, aby zvládal nápor. Padali linky smerom ku cloudu a systém nebol dlhodobo udržateľný. Chýbala mu vnútorná logika, čo bola aj výčitka od pani prezidentky a širšej verejnosti – že to bola technika rýchlych rúk.

NCZI ale už pred vaším nástupom vyvíjalo náhradu – čakáreň.

Už v prvých dňoch (od príchodu, pozn. red.) sa systém stal „štátnym“ a začalo na ňom participovať viacero organizácií, ktoré ponúkali aktívnu podporu pri riešení niektorých špecifických úloh. Išlo to pomerne svižne.

Ešte víkend predtým, ako sa mala čakáreň spustiť, som nebol veľmi presvedčený, že sa to podarí. Nie preto, že by som pochyboval o prospešnosti riešenia, ale nevedel som presne definovať riziká, aké to prinesie. Kalkulovali sme s tým, že by sme ešte týždeň nechali pôvodný systém a dotiahli veci, na ktoré nebol priestor. Ale spustenie nebolo čisto technickým rozhodnutím.

Takže ministerstvo rozhodlo, že sa musí spustiť čakáreň v danom týždni?

Povedzme, že to bolo širšie politické rozhodnutie. Možno keby sme mali pár dní navyše, dotiahneme niektoré veci, ktoré nás následne začali dobiehať, a mali by sme väčší pokoj do ďalších dní.

Nemali ste dostatok času na testovanie?

Boli sme pod časovým tlakom, ktorý nám nedovolil ísť hlbšie do backendu, čiže práve do tých častí, ktoré občan nevidí, ale čo sa ukázalo v prvých minútach pri záťaži. Museli sme niektorých používateľov asi po týždni upozorniť, že ostali visieť v registrácii (nebol im pridelený termín, pozn. red.).

Boli to presne veci, ktoré sa možno dali vychytať. Je iné to riešiť v produkčnom a nie testovacom prostredí.

Máte dnes aj samostatné testovacie prostredie?

Máme. Problémy riešime v reálnom čase, ale to neznamená, že nemáme prostredie, kde sa to pripravuje.

Ale keď nás niečo dobieha priebežne, nestíhate testovať do miery, ako by ste chceli. Takže už ideme pomaly pol na pol. Isto sledujete, ako rýchlo sa menia požiadavky a musíme pružne reagovať na zmeny. Nie všetky veci sú technicky vykonateľné.

Čítajte viac: Šéf NCZI: Hardvér máme pristarý, IT oddelenie len nabieha na procesy. Pri čakárni nás dostihli nedoladené veci (aktuality.sk)

Autori: Filip Hanker, Lukáš Kosno

Zdroj: zive.sk

Foto: fotolia.com