Stanovisko SVLS/AVLS k aktuálnej situácii v ambulanciách všeobecných lekárov v súvislosti s pandémiou COVID-19 ku dňu 5.4.2020

Milí kolegovia, všeobecní lekári,

je pre nás všetkých dôležité pracovať aj v tejto hektickej dobe bez zbytočného strachu a stresu. Neraz ich vyvolávajú neúplné či nepresné informácie a vyhlásenia, ktoré čítame a počúvame v posledných dňoch. Vychádzajúc z vašich otázok v početných telefonátoch a mailoch sme po týždni pripravili nové aktuálne informácie a odporúčania SVLS/AVLS pre našu každodennú prax, aby sme my aj naši pacienti boli medicínsky a právne v bezpečí.

SVLS/AVLS trvale sleduje a analyzuje vládne nariadenia týkajúce sa manažmentu pacientov počas pandémie COVID-19 v ambulanciách všeobecných lekárov. Našťastie, situácia na Slovensku je k 5.4.2020 stabilná. Nie je dôvod na paniku. Je potrebné zachovať pokoj a triezvy pohľad na našu ambulantnú prácu v nastávajúcich dňoch a týždňoch.

V posledných dňoch opakovane zaznelo, že „sme vo vojne“ či to, že „ambulancie čaká mobilizácia“. V tejto hektickej dobe by každý mal svoje činy aj slová vážiť a konať aj hovoriť pravdivo a jasne. Takže aká je skutočnosť? Prejdime si spoločne ďalšiu časť nášho Právneho minima SVLS/AVLS pre všeobecných lekárov.

Legislatíva týkajúca sa bezpečnosti štátu a pracovného nasadenia zdravotníkov je jednoznačná. Prerozprávame si ju zrozumiteľne a bez komplikovaných právnických odvolávok. Pridáme stručný komentár a odporúčania. Samozrejme, pre členov SVLS/AVLS naďalej poskytujeme osobitné rozšírené poradenstvo a pomoc z dôvodu ich právnej istoty tak ako doteraz.

 

Čo znamenajú jednotlivé pojmy?

Vláda SR rozhodla na základe epidemiologickej situácie v súvislosti COVID-19 o vyhlásení núdzového stavu dňa 15.3.2020 na území SR. Tromi uzneseniami Vlády SR (marec 2020) bolo rozhodnuté o obmedzení práv a slobôd občanov SR, bola rozšírená pracovná povinnosť pre zdravotníckych pracovníkov okrem ambulantného sektora. Uznesenia Vlády SR sa dotkli aj prevádzkovateľov sociálnych služieb. Súčasne bolo zakázané právo na štrajk vybraným pracovníkom. Vláda tiež uložila ministrovi hospodárstva predložiť návrhy na opatrenia na hospodársku mobilizáciu (nie inú mobilizáciu!). Ministerstvo vnútra SR (MV SR) dostalo za úlohu usmerňovať Bezpečnostné rady krajov a okresov – preto sa teraz osobné ochranné prostriedky, ak sú dostupné, distribuujú prostredníctvom MV SR a VÚC do primárnej zdravotnej starostlivosti. Všeobecná ambulantná zdravotná starostlivosť naďalej pracuje bez zmeny doterajšieho legislatívou určeného pracovného režimu.

Vysvetlime si, o čom sa rozprávame:

1/ Núdzový stav môže vláda vyhlásiť len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k ohrozeniu života a zdravia osôb, a to aj v príčinnej súvislosti so vznikom pandémie, životného prostredia alebo k ohrozeniu značných majetkových hodnôt v dôsledku živelnej pohromy, katastrofy, priemyselnej, dopravnej alebo inej prevádzkovej havárie; núdzový stav možno vyhlásiť len na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území. Komentár: Na Slovensku je Uznesením Vlády SR zo dňa 15.3.2020 vyhlásený núdzový stav. Môže trvať maximálne 90 dní (do polovice júna 2020).

2/ Výnimočný stav môže na návrh vlády vyhlásiť prezident republiky len za podmienky, že došlo alebo bezprostredne hrozí, že dôjde k teroristickému útoku, k rozsiahlym pouličným nepokojom spojeným s útokmi na orgány verejnej moci, drancovaním obchodov a skladov alebo s inými hromadnými útokmi na majetok alebo dôjde k inému hromadnému násilnému protiprávnemu konaniu, ktoré svojím rozsahom alebo následkami podstatne ohrozuje alebo narušuje verejný poriadok a bezpečnosť štátu, ak ho nemožno odvrátiť činnosťou orgánov verejnej moci a ak je znemožnené účinné použitie zákonných prostriedkov; výnimočný stav možno vyhlásiť len na postihnutom alebo na bezprostredne ohrozenom území. Komentár: Na Slovensku nie je vyhlásený výnimočný stav.

2/ Vojnový stav môže na návrh vlády vyhlásiť prezident len za podmienky, že Slovenskej republike bezprostredne hrozí vypovedanie vojny alebo bezprostredne hrozí napadnutie cudzou mocou bez vypovedania vojny. Komentár: Na Slovensku nie je vyhlásený vojnový stav.

3/ Vojnu vypovie prezident na základe rozhodnutia Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada”) len za podmienky, že Slovenská republika je napadnutá cudzou mocou, ktorá jej vypovedala vojnu alebo ktorá bez vypovedania vojny narušila jej bezpečnosť, alebo za podmienky, že vypovedaním vojny Slovenská republika plní záväzky vyplývajúce z členstva v organizácii vzájomnej kolektívnej bezpečnosti alebo z medzinárodnej zmluvy o spoločnej obrane proti napadnutiu. Komentár: Na Slovensku nie je vojna.

4/ Mobilizácia znamená hromadné povolanie vojenských osôb mimo činnej služby na mimoriadnu službu, ak presahuje toto povolanie svojím rozsahom rozsah opatrení. Mobilizáciu nariaďuje prezident republiky. Hospodárska mobilizácia počas núdzového stavu neznamená inú mobilizáciu. Komentár: Na Slovensku nie je vyhlásená mobilizácia.

 

Vyhlásenie núdzového stavu v SR – čo sa zmenilo v ambulanciách všeobecných lekárov?

Lôžkové zdravotnícke zariadenia (nemocnice) majú vyčlenené osobitné priestory a osobitné zdravotnícke kapacity na zvýšenú potrebu v prípade zvýšenia počtu hospitalizovaných pacientov v súvislosti s COVID-19 a ich manažmentu pred vstupom do nemocnice (červené zóny, stany). Pracuje tu vyškolený personál v špeciálnom epidemiologickom režime. Na zamestnancov týchto nemocníc sa vzťahuje pracovná povinnosť z dôvodu prípravy na zvýšený počet hospitalizovaných s infekciou COVID-19. Viaceré oddelenie/kliniky sú už uzatvorené a pripravené v pohotovostnom režime spolu s personálom pre prípad potreby ich otvorenia. Každá určená nemocnica má vypracovaný vlastný krízový plán, manažment tzv. „červenej zóny“  a tímy zdravotníckych pracovníkov, ktoré sa budú striedať pri vyšetrovaní pacientov s COVID-19 podľa prevádzkovateľom schváleného krízového plánu. Niet žiadneho dôvodu, aby v nemocniciach pracovali zdravotnícki pracovníci z ambulancií mimo nemocníc.

Ambulancie všeobecných lekárov – žiadny orgán štátnej moci (MZ SR, Bezpečnostné rady krajov a okresov a podobne) nenariadil ambulanciám všeobecných lekárov pracovať v inom režime ako doteraz. Ambulancia všeobecného lekára má v systéme zdravotnej starostlivosti úplne inú funkciu ako nemocnica a má iný organizačný poriadok. Jej úlohou je na základe platnej legislatívy vykonávať všeobecnú zdravotnú starostlivosť o svojich zmluvných kapitovaných pacientov – akútnu aj starostlivosť o chronikov. Na všeobecných lekárov sa nevzťahuje pracovná povinnosť. Zastupovanie a oznamovanie o zastupovaní medzi jednotlivými ambulanciami na VÚC sa vykonáva ako doteraz. Upozorňujeme, že zastupovaný lekár má povinnosť hlásiť zastupovanie VÚC aj v prípade, že zastupuje iba počas jedného dňa. Zastupujúci lekár je tiež v takomto prípade plne zodpovedný za diagnostiku pacienta, ale aj indikáciu a preskripciu akútnej aj chronickej medikácie. Z uvedeného dôvodu je vhodné vykonávať zastupovanie vo vlastnej ambulancii, zaužívaným spôsobom a v spolupráci s iným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ktorého zastupujúci lekár pozná a neraz pozná aj časť jeho pacientov. Akýkoľvek iný postup je v čase (nielen) núdzového stavu hodnotený ako vysoko medicínsky aj právne rizikový.

Z epidemiologického, medicínskeho aj z dôvodu právnej istoty tiež nie je odporúčané, aby sa pacienti presúvali medzi jednotlivými ambulanciami rovnakej špecializácie z dôvodu vyšetrenia odkladnej zdravotnej starostlivosti mimo bežného zastupovania. Pokiaľ sa tak poskytovateľ zdravotnej starostlivosti napriek tomu rozhodne, znáša bremeno medicínskej a právnej zodpovednosti. V prípade neodkladnej zdravotnej starostlivosti sa využívajú RZP/RLP podľa platnej legislatívy bez zmeny ako doteraz.

Na záver krátke zhrnutie:

Slovensko je síce v núdzovom stave, nie je však vyhlásená mobilizácia ani vojna. Nie je preto dôvod na zmenu doterajšieho režimu poskytovania zdravotnej starostlivosti v ambulanciách všeobecných lekárov. Všetko zostáva tak ako doteraz. Žiadny orgán štátnej moci nenariadil pracovať našim ambulanciám iným spôsobom. Nemocnice majú svoj režim, naše ambulancie tiež svoj. Konajme v súlade s platnou legislatívou premyslene, múdro a bez paniky.

Naďalej budeme prinášať pravdivé, medicínsky a právne správne informácie, aby sme ako všeobecní lekári boli chránení a mohli sme pokojne pracovať.

 

Výbor a Dozorná rada Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska (SVLS)

Líščie údolie 57

Bratislava