Štát opäť nekoná – do troch týždňov by mohol spustiť funkčný systém na objednávanie očkovania

Jozef Šuran a Michal Sucháň pôsobia v spoločnosti SAP, ktorá ponúka IT riešenia pre štáty, samosprávy či firmy. Ponúkajú aj platformu, ktorá má pomôcť pri riadení pandémie.

Cez ich produkty sa dá sledovať logistika vakcín, ale ponúkajú aj prostriedky na komunikáciu s občanmi alebo možnosti na objednanie. Opisujú napríklad, ako by štát mohol použiť údaje o občanoch, aby zjednodušil objednávanie a zaraďovanie do fáz očkovania. Alebo ako by cez IT mohol štát zistiť, v ktorej skupine ľudí sa nechcú dať očkovať, a zacieliť tam kampaň.

Ako funguje vaša služba Vaccine Collaboration Hub na manažment očkovania?

Jozef Šuran: S riešením sme začali začiatkom novembra. Je to vlastne kombinácia produktov a služieb, ktoré doteraz firmy a inštitúcie využívali, čiže nejde o nič, čo by sme nanovo naprogramovali. Viac ako 80 percent farmaceutických firiem a výrobcov používa naše riešenia, veľa sa pre nich nezmenilo.

Vybrali sme moduly, vďaka ktorým sme vedeli manažovať proces vakcinácie od výroby cez dodanie do krajiny – centrálneho skladu až po miesto, kde vakcínu aplikujú. Vďaka tomu vieme mať pod kontrolou logistiku.

Skúste to konkrétnejšie opísať.

Jozef Šuran: Príde oznam, že o tri dni dorazí nejaké množstvo vakcín. Tento nástroj mne ako používateľovi umožní naplánovať, do ktorého vakcinačného centra pôjdu. Presne viem, kto potrebuje aký počet vakcín, sledujem, ako dodávky prichádzajú a ako ich vakcinačné centrá míňajú, aby som ich v prípade potreby dokázal medzi nimi presúvať.

Navyše mám dokonalý prehľad o každom lieku, keďže v rámci logistiky sa sledujú jednotlivé šarže, balenia, aby bola spätne dohľadateľná každá ampulka. Takéto logistické riešenie sa dá nasadiť za 3 až 4 týždne. Ak by zákazníci chceli tie časti, ktoré sa venujú očkovaniu a komunikácii s občanmi, je to ešte kratšie, hovoríme o horizonte dní.

Okrem logistiky sa dá cez tento nástroj komunikovať aj s bežnou populáciou a umožňuje to objednávanie sa na očkovanie. Ako to vyzerá v praxi?

Jozef Šuran: Keďže tento nástroj vychádza z riešenia, ktoré sa prioritne používa na zber spätnej väzby, podporuje komunikáciu všetkými dostupnými spôsobmi, ako sú call centrum, mail, SMS, notifikácie, formuláre na weboch, proste čokoľvek, čo si viete predstaviť. Komunikácia môže ísť oboma smermi.

Vy aktívne oslovujete ľudí, objednávate ich podľa definovaných kritérií, prípadne ich vyzývate na akciu. Alebo to necháte na nich, aby sa objednávali sami. Prípadne môžete použiť kombináciu oboch prístupov. Teraz k tomu riešime aj covid-passy, mohli by vyzerať ako QR kódy. Dali by sa použiť napríklad na letiskách, preukázali by, že daný človek bol zaočkovaný.

Ak by si štát objednal systém na objednávanie očkovania, mohol by ho za tri týždne spustiť?

Jozef Šuran: V podstate áno. Závisí aj od toho, aké dáta štát má a aký prístup zvolí. Či nechá občanov, aby sa sami prihlasovali, alebo, naopak, vezme databázu, ktorú má, a bude ich aktívne registrovať alebo kontaktovať.

Čítajte viac: Prišli s inteligentnou službou na pomoc s očkovaním: Na Slovensku tak dlho hľadáme riešenia, že sa nakoniec neurobí nič – Denník N (dennikn.sk)

Autor: Veronika Folentová

Zdroj: dennikn.sk

Foto: fotolia.com