Elektornickú PN EPN som začala ako všeobecný lekár používať medzi prvými, náš ambulantný softvér bol na novú zmenu včas a dobre pripravený. Bola som nadšená. Pri každej novinke sa očakáva a akceptuje, že bude mať v úvode svoje „ muchy“. Nikto však nebol pripravený na to, že v prípade technických problémov, chýba technická podpora pre poskytovateľov, teda ambulancie a lekárov.
Vrátila som sa zo svojej „covid dovolenky“ a hneď v prvý deň práce som zistila, že všetky EPN, ktoré vystavila moja zastupujúca kolegyňa v susednej ambulancii, nie je možné upraviť, ukončiť ani stornovať. Pri každej zmene naskočil odkaz „Exxxxxx systémová chyba“ (miesto x boli nejaké čísla, ktoré si nepamätám).
Tak sa začal ranný podovolenkový pondelkový deň. Zavolala som svojmu dodávateľovi medicínskeho softvéru, ktorý s daným hlásením nevedel nič urobiť. Tak som zavolala do NCZI na call centrum, pričom ma veľmi potešilo, že jedna predvoľba oznamovala pomoc s EPN. Radovala som sa však predčasne. Štátom platené call centrum mi nevedelo povedať, čo znamená číslo chyby, len ma nasmerovali naspäť na dodávateľa, pretože neposkytujú tento typ podpory (???). Na aký typ podpory teda slúžia, mi neodpovedali, len mi oznámili, že môj dodávateľ sa má spojiť s programátormi NCZI a mňa tam prepojiť nemôžu. Ešte podotkli, nech teda volám aj do Sociálnej poisťovne, ale nevedia kam a komu…
Daný problém som tento týždeň ešte našťastie vedela “hasiť” (bez podpory) tak, že moja zastupujúca kolegyňa ešte pred dovolenkou ordinovala a elektronické PN po dohode so mnou a za mňa u mojich pacientov ukončila…
Čo budem robiť budúci týždeň, to naozaj neviem, môj dodávateľ sa snaží problém vyriešiť, zatiaľ sa mu to nepodarilo. Zastupujúca kolegyňa nastupuje na dovolenku. Takže mi vyvstáva otázka, ako ukončím budúci týždeň ostatným pacientom, ktorí sú ešte práceneschopní, elektronickú PN… Zatiaľ nemám ani potuchy…
Stornovať ju neviem, papierové tlačivo vypísať neviem, pretože už jednu elektronickú PN má evidovanú v SP a ani neviem pacientovu elektronickú EPN ukončiť spätne, iba deň vopred.
Zostáva mi len dúfať, že môj dodávateľ systém vyrieši, inak ma čaká ďalší ťažký pondelok a aj zvyšok týždňa, keď sa mi budú pred dverami ambulancie kopiť pacienti a ja budem telefonovať – neviem komu, resp. čakať na poradie v call centre SP.
Rozumiem, že môžu nastať technické problémy, ale naozaj nerozumiem tomu, prečo existuje nejaká technická podpora, ktorá je platená štátom, ktorá naozaj relevantne neporadí a nepomôže a zistený problém neodkomunikuje priamo s dodávateľmi ambulatného softvéru. Nie som úradník, som lekár. Potrebujú ma pacienti, nemám kedy dolaďovať IT chyby systému, ktorý som nevytvorila.
Toto je Slovensko v 21.storočí… Miesto liečenia pacientov voláme kade tade, riešime neriešiteľné, strácame čas na zbytočnostiach, naháňame antivirotiká pre našich rizikových pacientov po nemocniciach a lekárňach…
Tak veľa šťastia kolegovia – my, zastupujúce sa lekárky, sme sa dohodli, že počas zástupu budeme radšej vypisovať staré otravné papierové PN. Škoda, že všetko na Slovensku sa šije horúcou ihlou a poškodí to aj užitočné veci. Možno nabudúce…
Autor: MUDr. Liliana Podhorská, MPH, všeobecná lekárka, Bratislava